Czym jest Szkolne Koło Caritas?
Szkolne Koło Caritas (SKC) to organizacja dziecięca i młodzieżowa działająca na terenie konkretnej Szkoły, pod nadzorem Dyrekcji Szkoły, pod egidą Opiekuna oraz w asyście Księdza Katechety, włączająca się na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywno – opiekuńczo – wychowawczą prowadzoną przez CARITAS. Prawną podstawą powstawania Szkolnych Kół Caritas w placówkach oświatowych jest art. 56 ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 roku. Działalność Szkolnego Koła Caritas musi być zgodna ze statutem szkoły. Szkolne Koło kieruje się tą samą motywacją co Caritas diecezjalna oraz Parafialne Zespoły Caritas i współpracuje z nimi w realizacji swoich celów.
Opiekun Koła
Każde Szkolne Koło Caritas musi mieć swojego opiekuna, którym jest zazwyczaj nauczyciel zatrudniony w szkole. Odgrywa on istotną funkcję na etapie powstawania Koła – jako jego inicjator lub przedstawiciel inicjatywy uczniowskiej w kontaktach z Dyrekcją szkoły i Caritas diecezji. Później jego rola polega na prowadzeniu i wspieraniu członków w tworzeniu koncepcji działania Koła oraz jej realizacji. Opiekun jest członkiem Szkolnego Koła oraz członkiem Zarządu Koła z głosem decydującym w sprawach Koła.
Asystent kościelny
Sprawuje Opiekę duchową nad Kołem. Czuwa nad tym, by działalność Koła była zgodna z nauczaniem Kościoła katolickiego i Regulaminem Koła. Nadzoruje działalność Koła w imieniu Caritas. Jest nim najczęściej pracujący w szkole Ksiądz – katecheta bądź wyznaczony przez Proboszcza – wikary.
Czym zajmuje się Szkolne Koło Caritas?
Członkowie Szkolnego Koła Caritas na miarę swoich możliwości:
- identyfikują w swym otoczeniu – szkolnym, sąsiedzkim i in. – osoby potrzebujące i świadczą im szeroko rozumianą pomoc (pomoc w nauce, pomoc w czynnościach życia codziennego, wspólne przedsięwzięcia w czasie wolnym, odwiedziny, pomoc materialna itp.);
- uwrażliwiają społeczność szkolną na różne obszary ludzkiej biedy;
- angażują się w pracę placówek wychowawczych i pomocowych działających w ich środowisku (świetlice szkolne, świetlice środowiskowe, domy opieki i in.);
- wspierają działalność charytatywną lokalnej Caritas diecezjalnej i parafialnej przez uczestnictwo w ich działalności i prowadzonych przez nie akcjach (np. kwestach, zbiórkach żywności);
- stwarzają atmosferę mobilizującą do pracy nad sobą;
- dążą do wszechstronnego rozwoju i kształtowania osobowości młodego człowieka odpowiedzialnego za Kościół oraz Ojczyznę;
- gorliwie uczestniczą w katechezie, zgłębiają nauki Chrystusa – przede wszystkim o miłosierdziu Bożym oraz ją szerzą;
- współpracują i włączają się w akcje prowadzone przez Caritas (np.: zbiórki żywności „Tak. Pomagam!”, „Tydzień Miłosierdzia”, „Św. Mikołaj”, Wigilia i „Święcone” dla osób ubogich i samotnych, pomoc dla poszkodowanych w kataklizmach, sytuacjach losowych itp.);
- współdziałają z innymi organizacjami młodzieżowymi oraz z działalnością charytatywną i opiekuńczą prowadzoną szczególnie przez Parafialne Zespoły Caritas oraz przez inne organizacje.
Szkolne Koła Caritas realizują swoje zadania poprzez:
- środki rozwijające życie wiary (słuchanie Słowa Bożego, gorliwe życie sakramentalne i służenie innym);
- spotkania, zebrania, zjazdy, sympozja religijno-charytatywne, konferencje, prelekcje, pogadanki, dyskusje, kursy, szkolenia itp.;
- imprezy kulturalne (poezja, muzyka, śpiew, akademie, wieczornice, przedstawienia, koncerty, konkursy, przeglądy, spotkania z zaproszonymi gośćmi, itp.);
- imprezy rekreacyjno-sportowe, festyny, loterie fantowe, aukcje itp.
- wystawy, gabloty, gazetki i czasopisma szkolne, kronikę itp.;
- udział w kwestach, zbiórkach ofiar i darów organizowanych przez Caritas lub za zgodą Dyrektora Caritas pod nadzorem opiekuna Koła;
- włączanie się w pracę placówek charytatywnych, opiekuńczych i wychowawczych oraz podejmowanie posług na rzecz osób potrzebujących pozostających w domach;
- tworzenie i korzystanie z biblioteczki literatury religijnej i materiałów instruktażowych Caritas, itp.
Członkowie Koła mają obowiązek:
- żyć i pracować w Kole zgodnie z zasadami wiary i moralności Kościoła katolickiego;
- dążyć do urzeczywistnienia miłosierdzia chrześcijańskiego, które powinno realizować się na trzech płaszczyznach (modlitwa – słowo miłosierne – czyn miłosierdzia);
- dbać o dobre imię Kościoła, Ojczyzny, Szkoły i Koła;
- wypełniać cele i zadania regulaminu, a także decyzje władz Koła, a nadto troszczyć się o jego rozwój,
- wykonywać prace na rzecz Koła i prace podejmowane przez Koło;
- uczestniczyć w zebraniach Koła;
- wpłacać składki członkowskie na rzecz Koła, których formę ustali Koło (regularnie składana niewielka kwota, okazjonalnie ogłaszana zbiórka, dobrowolne ofiary).
Korzyści płynące z działania Szkolnego Koła Caritas
Prawidłowo funkcjonujące Szkolne Koło Caritas:
- stanowi realny wkład w budowanie lepszego świata i lepszych odniesień międzyludzkich;
- wzbogaca i urozmaica wychowawcze oddziaływanie szkoły;
- upowszechnia idee wolontariatu;
- wspiera rodziców w pracy wychowawczej;
- umacnia młodych w autentycznym przeżywaniu wiary.
Jak założyć Szkolne Koło Caritas?
Podstawowym warunkiem powstania Szkolnego Koła Caritas jest wola jego założenia przez grupę uczniów szkoły reprezentowanych przez opiekuna (nauczyciela zatrudnionego w szkole). Do powstania Koła potrzebne jest zgoda i współdziałanie Dyrektora szkoły. Przychylając się do wniosku grupy uczniów o założenie Koła, Dyrektor szkoły kieruje do Dyrektora Caritas Diecezji Włocławskiej wniosek o powołanie Szkolnego Koła Caritas. Koło powstaje z chwilą otrzymania przez Dyrektora szkoły pisma z Caritas potwierdzającego wpis SKC do ewidencji.Kopia pisma wraz ze stosowną informacją zostaje przesłana lokalnemu proboszczowi.
Wniosek o utworzenie Szkolnego Koła Caritas, regulamin Szkolnych Kół Caritas w diecezji włocławskiej oraz deklaracja członkostwa znajduje się poniżej do pobrania:
Wzór wniosku o powołanie SKC – zał. nr 1